Get Adobe Flash player
Archief

FilmRecensies.TV:THRILLER Inception(2010) ‘Vergezochte droomfilm houdt je wakker’+ HD trailer

Filmrecensies

Post to Twitter

FilmRecensies.TV:THRILLER Inception(2010) ‘Vergezochte droomfilm houdt je wakker’+ HD trailer De gebroeders Nolan timmeren flink aan de weg. Met wiskundige precisie verdelen de Nolans het schrijven voor het scherm(screenplay) en de regie. In het vergezochte Inception lijken de Nolans net iets over de schreef te gaan. Wellicht omdat de verdeling anders was dan bij het originele Momento of het mooie The Prestige. Christopher Nolan nam het schrijven als ook de regie op zich. Zijn broer had zijdelings een rol in de productie.

Eyecandy

Inception is eyecandy. Eyecandy voor de filmkijker met een sterk acterende DiCaprio(in de film Cobb genaamd) die het onmogelijke aannemelijk ‘aan elkaar speelt’. De kijker dient hierbij scherp te zijn en kan na 20 minuten het verhaal al kwijt te zijn en verder te gaan op de automatische kijkpiloot. Ook die laag is mogelijk zonder de gelaagdheid van ‘droominvasies’ in Inception te begrijpen.

Droom-in-een-droom

Inception toont een technische droomgelaagdheid.Ook het menselijk aspect is in deze toekomstvisie aanwezig in de vorm van DiCaprio die in zijn dromen het overlijden van zijn vrouw maar niet kan verwerken. Zij komt als stoorzender in alle ‘incepted’ droom terug. Concreet draat Inception om het ontwerpen van dromen. Bij het ontwerp en het in slaap komen kan men in elkaars droom inbreken en een rol spelen. Nolan introduceert een merkwaardige theorie die grotendeel blijft staan als geloofwaardig. Komen wij 2/3 van de film op de droom-in-de-droom-in-de-droom dan is soms de realiteit ver weg en lijkt Inception ondanks het fraaie acteerwerp, het hoge tempo en het originele script aan sterkte af te zwakken.

FilmRecensies.TV:THRILLER Inception(2010): 7,0

Bekijk hier de speciale trailer in HD van Inception:

Click here to view the embedded video.